::ALFA ROMEO::
::ASTON MARTIN::::AUDI::::BMW::::CITROEN::::FERRARI::::FIAT::::FORD::::HONDA::::HYUNDAI::::JAGUAR::::LAMBORGHINI::::MERCEDES::::NISSAN::::PEUGEOT::::PORSCHE::::RENAULT::::SEAT::::SKODA::::TOYOTA::::VW::::VOLVO::

 

 

 

MODELE:

SS 1

SS 100

Mk V

Mk VII

XK 120/150

Mk II

Daimler SP 250

Daimler Majestic

Mk X

E

S

Daimler Limousine

XJ 6/12

XJ

XJ S

XJ 220

XJ

Początki Jaguara sięgają czasów Swallowa, malej spółki produkującej przyczepy do motocykli, którą w 1922 r. założyli William Lyons i William Walrnsley. Błyskawicznie odniesiony sukces umożliwił obydwu wspólnikom taki rozwój działalności również w sektorze nadwozi samochodowych, że w 1927 r. zmieniono nazwę firmy na Swallow Sidecar & Coachbuilding Co. Tego samego roku pojawiły się pierwsze nadwozia na podwoziu Austin Seven, które - ze względu na ich wysoką jakość - londyński dystrybutor Henlys zamówił w liczbie 500 egzemplarzy. Dzięki temu zamówieniu, młode jeszcze przedsiębiorstwo mogło przenieść się w 1928 r. do nowego zakładu w Coventry, gdzie gama nadwozi w krótkim czasie objęła podwozia Wolseley, Fiat, Swift i Standard. Na londyńskim Salonie w 1931 r. został zaprezentowany pierwszy oryginalny pojazd, SS 1, udane i piękne coupe – wynik umowy ze Standardem w zakresie rozwiązań konstrukcyjnych. Cena zaledwie 310 funtów szterlingów sprawiła, że pomimo kryzysu ekonomicznego już w ciągu pierwszego roku sprzedano aż 776 egzemplarzy. Zrealizowano również wersje kabriolet (1933 r.) i limuzynę Airline (1934 r.). Pod koniec 1934 r. spółka zmieniła nazwę na SS Cars Ltd i zarządzał nią tylko Lyons. W 1935 r. pojawił się pierwszy prawdziwy samochód sportowy, SS 90 (skonstruowany na skróconym podwoziu modelu SS l), po nim zaś SS 100, z silnikiem, dla którego została wykonana nowa głowica z umieszczonymi w niej zaworami. Nazwa Jaguar pojawiła się pierwszy raz w 1936 r., nosiła ją sportowa 4-drzwiowa limuzyna z silnikiem o pojemności 2,5 dm', wyprodukowana przez Standard, do której dołączyła mniejsza, z silnikiem dolnozaworowym 1,5 dm', a w 1937 r. nowa wersja,  z zaworami umieszczonymi w głowicy. Produkcja samochodów, przerwana w 1940 r., została podjęta ponownie w 1945 r., czemu towarzyszyła zmiana nazwy firmy na Jaguar Cars. Pierwsze powojenne realizacje opierały się jeszcze na poprzednich modelach i dopiero w 1949 r. zaprezentowano całkowicie nowy pojazd, XK 120, sportowy samochód, który miał się stać protoplastą serii fascynujących coupe i roadste'rów, produkowanych do 1960 r, Od nich pochodziły takie pojazdy wyścigowe, jak Jaguary C i D, wielokrotni triumfatorzy w 24-godzinnym wyścigu Le Mans. W tym czasie rozwinęła się rodzina limuzyn od Mk VII, który osiągnął znaczne powodzenie na rynku amerykańskim, aż do modeli, które ostatecznie potwierdziły pozycję Jaguara w sektorze samochodowym. W 1955 r. pojawił się model Mk l, pierwszy Jaguar o nadwoziu samonośnym, który w limuzynie długości „zaledwie" 4,6 m, łączył prestiż marki ze sportowym charakterem nowych 6-cylindrowych silników 2,4 i 3,4 dm3. W 1959r. przeprowadzono jego restyling, którego wynikiem był udany Mk II, produkowany do 1967 r. Z 1961 r. pochodził model E, najsłynniejszy samochód sportowy firmy, który ze względu na urok nadwozia, osiągi i niewygórowaną cenę odniósł nieoczekiwany sukces. W 1960 r. został przejęty Daimler, stara brytyjska firma założona iv 1893 r., której oryginalna gama produktów została zastąpiona przez limuzyny pochodzące od Jaguara. Linia pojazdów Jaguar rozwinęła się na podstawie dwóch głównych modeli: limuzyny XJ 6 z 1968 r., zastąpionej w 1986 przez jej spadkobiercę XJ 40, oraz coupe/kabriolet XJ S z 1975 r. W 1966 r. Jaguar połączył się z BMC i stivorzvl British Motor Holding, który z kolei w 1968 r. przekształcił się w grupę British Leyland Motor Co. Ta ostatnia wreszcie stała się grupą Austin Rover. Po wystąpieniu z niej w 1984 r. Jaguar pozostał niezależny do 1989 r, gdy przejął go Ford. Amerykańska firma oddała do dyspozycji własny potencjał technologiczny, żeby stworzyć nowe produkty, które zdołałyby uchronić walory marki. Pierwszym Jaguarem pod nowym zarządem był spadkobierca modelu XJ S, HK 8 z 1996 r., coupe i kabriolet z nowatorskim silnikiem 32-zaworowym, silnikiem V8 o pojemności 4,0 dm.