::ALFA ROMEO::
::ASTON MARTIN::::AUDI::::BMW::::CITROEN::::FERRARI::::FIAT::::FORD::::HONDA::::HYUNDAI::::JAGUAR::::LAMBORGHINI::::MERCEDES::::NISSAN::::PEUGEOT::::PORSCHE::::RENAULT::::SEAT::::SKODA::::TOYOTA::::VW::::VOLVO::

 

 

 

MODELE:

130

1400

Marbella

Ibiza

Malaga

Toledo

Ibiza/Cordoba

Alhambra

Arosa 

W 1919 r. FIAT zaznaczył swoją obecność w Hiszpanii, stając się udziałowcem spółki, która w 1931 r. rozpoczęła produkcję i sprzedaż pojazdów pod marką włoskiej firmy. Po trzydziestu latach Fiat-Hispanias przeszło pod zarząd INI, narodowej instytucji kredytowej, kontrolowanej przez rząd, a następnie w 1950 r. założono SEAT (Sociedad Espańola de Automoviles de Tourismo), której kapitał założycielski byt podzielony między INI (51%), kilka prywatnych banków (42%) i FIAT-a (7%). Produkcję pod nowym znakiem uruchomiono w 1953 r. Pierwszym Seatem był 1400, dokładny odpowiednik włoskiego modelu, po którym w 1957 r. wyszedł 600, produkowany przez 17 lat, przyczyniając się w decydujący sposób, dzięki liczbie 800 000 egzemplarzy, do rozwoju prywatnej motoryzacji hiszpańskiej. Ten popularny pojazd otrzymał również wersję 4-drzwiową, która nie pojawiła się w gamie Fiata. W 1963 r. na miejsce 1400 wszedł model 1500, który przejął nadwozie Fiatów 1800 i 2100, a następnie w 1971 r. 2000 D, wyposażony w silnik wysokoprężny 2,0 dm3 Mercedesa-Benza. W ciągu dziewięciu lat wyprodukowano go 250 000 egzemplarzy. model ten stał się bardzo popularny jako taksówka. W 1966 r. wyszedł model 850 (również o 4-drzwiowym nadwoziu, nic występującym w oryginalnej gamie fiatów), w 1968 r. 124 w wersjach limuzyna i coupe oraz w 1969 r. 1430. W czerwcu 1972 r. miała miejsce premiera modelu 127, który natychmiast stał się bardzo popularny. Oferowano go w odmianach 2- lub 4-drzwiowej, również ta ostatnia była produkowana wyłącznie w Hiszpanii. Tego roku produkcja osiągnęła 338 438 sztuk, z czego 55 000 zostało wyeksportowanych. Również oparty na rozwiązaniach konstrukcyjnych FIAT-a, ale oryginalny w zamyśle, był model 133, zaprezentowany w 1974 r., następca 850 o 2-brytowym nadwoziu. Po wprowadzeniu w 1973 r. modelu 132 (także w tym wypadku w wersji diesel wykorzystano silnik Mercedesa-Benza 2,2 dm') i w 1975 r. modelu 131, Fiat przejął w 1979 r. cały pakiet akcyjny Seata i uruchomił w zakładach w Barcelonie montaż pojazdów Landa. Jednak w 1982 r. niespodziewanie zrezygnował z kontroli nad spółką, a ten brak zaangażowania turyńskiej firmy skłonił rząd hiszpański do interwencji poprzez ponowny zakup 99% kapitału. W każdym razie produkcja nadal opierała się na modelach FIAT-a, jak Ronda, pochodząca od Ritino, lub Marbella z 1982 r., odpowiednik Pandy, produkowana do 1996 r. W tym czasie model27 otrzymał nową nazwę Fura. Pierwszym produktem, który wyszedł pod samodzielnym zarządem Seata, była w 1984 r. Ibiza, rezultat międzynarodowej współpracy, w którą został włączony Porsche - do zaprojektowania silników 1,2 i 1,5 dm3 niemiecki Karmann - do rozwoju prototypów i Giorgio Giugiaro - do wystylizowania nadwozia. Żeby wykorzystać w pełni swoje moce produkcyjne Seat zawarł już w 1982 r. umowę z Volkswagenem na realizację w Hiszpanii modeli Polo i Passata. Ta przemysłowa współpraca przekształciła się w 1986 r. w przejęcie Seata przez firmę z Wolfsburga. Od tamtej pory, z wyjątkiem Malagi z 1985 r., wszystkie nowe modele, chociaż o oryginalnych nadwoziach, zostały zaprojektowane na płytach podłogowych grupy niemieckiej. To przypadek Toledo z 1991 r. (Golf), nowej serii Ibiza i Cordoba z 1993 r. (Polo i jednobrylowej Alhambry z 1995 r., we wszystkim przypominającej odpowiednik Volkswagena Sharan). Pełna integracja z grupą Volkswagena w ramach polityki produkcyjnej na skalę europejską zaowocowała w 1997 r. prezentacja pierwszego Seata wyprodukowanego poza Hiszpanią, w niemieckich zakładach - małej Arosy, która wyprzedziła nawet premierę korespondującego z nią modelu marki Volkswagcn. Produkcja hiszpańskich zakładów wyniosła w 1995 r. 252 000 pojazdów Seat i 323 000 Volkswagena.